Wednesday, November 15, 2006

Apam Harum Manis


Salam,

Saya telah mencuba apam Harum Manis yang saya ambil resepinya drp fotopages kak Rossya (sila klik sini)


Bahan-bahannya:

300g gula melaka
350ml air
4 biji telur
200g gula pasir
1 sudu teh esen vanilla

bahan2 diayak bersama:

350g tepung gandum
1/2 sudu teh baking powder
1 sudu teh bicarbonate of soda
1/4 sudu teh garam
50g mentega dicairkan

8-9 biji pisang raja/ berangan atau Del Monte

Cara-cara:

Masak gula melaka dengan air hingga larut. Tapis dan sejukkan.
Pukul telur, esen vanilla dan gula hingga naik.
Masukkan tepung sedikit demi sedikit dengan menggunakan spatula dan kacau rata.
Kemudian masukkan mentega cair serta sirap gula melaka dan kacau hingga sebati.
Sapukan acuan-acuan kecil dengan mentega.
Tuangkan sedikit adunan kedalam acuan.
Isikan separuh penuh sahja kedalam acuan.
Lalu letakkan hirisan pisang keatas adunan.
Kukus kesemua adunan itu selama 15-20 minit.
Sejukkan dahulu sebelum keluarkan dari acuan.

Nota:

-Pertama kali membuatnya, saya gunakan sukatan separuh daripada sukatan asal
-saya gunakan acuan kuih puteri ayu dan dapat lebih kurang 36 biji
-saya tak letakkan hirisan pisang (sila klik sini untuk melihat hasilnya apabila hirisan pisang diletakkan bersama seperti yang kak Rossya buat)

p.s. Gambar apam yang saya buat pula akan dimasukkan kemudian, belum dipindahkan lagi ke pc ni.

No comments: