Monday, November 13, 2006

Puding roti (i)




Dah tinggal setengah loyang baru teringat nak tangkap gambor. Boleh gitu?





Salam,

Resepi puding roti ni saya cuba daripada Kak Hanieliza (klik sini). Rasanya sedap. Kena ngan tekak saya anak beranak.




Bahan-bahannya:



A:

500 ml susu segar/fresh milk

8 keping roti (gardenia/high 5)



B:

4 sudu besar gula halus

2 sudu besar butter

2 biji telur ayam

1 sudu teh esen vanilla

1 sudu besar tepung jagung



C:

2 sudu besar kismis hitam



Sos Kastad


1 tin susu cair

2 s/b tepungkastad

2 s/b gula



CARA:


1. Hancurkan /koyakkan roti dan rendam dalam susu 1/2 jam

2. Kacau dan gaul rata bahan B.

3. Masukkan kismis dan tuangkan kedalam loyang.

4. Bakar dalam suhu 180'C selama 30 minit/masak.

5. Gaulkan bahan sos kastad dan masakkan diatas api yg sederhana sebentar.

6. Tuangkan sos diatas puding semasa menghidang.



Nota:



- saya gantikan dengan susu cair sebab susu2 di atas tiada dalam stok :D

- kalau guna kepingan2 tepi roti tu pun tak pe

-Sos saya tak buat sebab tak cukup bahan, tapi..makan macam tu aje sedap dah pada saya.

-saya sapukan sedikit margarin pada loyang yang digunakan supaya senang tanggal.-Boleh juga kalau anda suka lebihkan kismisnya..tapi jangan sampai terbanyak sebab puding tu akan rasa manis-manis masam.


No comments: