Thursday, November 30, 2006

Asparagus goreng

Rupa asparagus mentah


udang tinggal cinonet sbb si kecik makan

Salam,


Selasa baru ni rasanya, seperti biasa saya membeli sayur2an n ikan daripada penjual sayur yang lalu depan rumah saya. Duk memilih sayur tu, ternampak secekak asparagus. Teringin nak mencuba sebab tak pernah masak dan camner rasanya. Kebetulan jiran sebelah pun keluar membeli barang sama, saya tergerak bertanya dia pernah tak memasak asparagus, dia pun berilah resepi seimbas lalu, tapi saya boleh bayangkan camner. Lebih pada style masakan orang kitalah.


Saya pun cuba memasaknya, rupanya asparagus ni ada rasa kekacang gak mcm kacang panjang, kacang buncis. Sedap.

Bahan2nya:

secekak asparagus
2 ulas bawang putih
1 atau 1/2 biji lada merah
beberapa ekor udang sederhana besar (udang kertas ke)
sedikit sos tiram
minyak untuk menumis
garam secukupnya
sedikit air - jika suka

Cara-cara:

- bahagian bawah batang asparagus yang keras dibuang. Bersihkan. Kalau suka boleh potong dua setiap batang tu (ni style sayalah)
-bawang putih diketuk atau cincang atau hiris nipis, ikut suka
-lada merah merah dihiris
-panaskan minyak untuk menumis (banyak atau sikit terserah anda)
-tumiskan serentak bwg putih, hirisan lada merah dan udang2 berkenaan, kacau sampai naik wangi
-setelah tu, masukkan sos tiram, kacau sikit
-masukkan pula asparagus, kacau rata supaya semua bahan sekata
-masukkan garam secukupnya.
-jika nampak tak berkuah, masukkan sedikit air.
- Kacau lagi hingga nampak asparagus tu masak. tutup api.

Nota:
-cara menumis bahan terserah anda sebenarnya. ikut style anda
-bahan2 menumis tu pula, anda boleh tambah kuantitinya ikut kesukaan anda dan boleh menambah bahan seperti bawang merah, jika anda suka. Kiranya bahan2 tumisan ni style masakan sayalah.
-saya tak letakkan air sebab kuantiti minyak yang saya gunakan membuatkan asparagus tu mcm berkuah dan tak kering.

2 comments:

Anonymous said...

ini ma bukan goreng tapi di cha

kalau goreng itu gak ada airnya lage

Anonymous said...

Wah, mekasih bebanyak ye kak syikin. saye minat giler makan asparagus bersos tiram nih.. nyam nyam