Tuesday, November 14, 2006

PARU GORENG

Bahan-bahannya:

Paru – timbangan ikut suka anda
Serbuk kunyit*
Garam*
Serbuk ketumbar*
Lada sulah*
Sos tiram*
Bawang besar – ikut suka berapa biji
Cili besar atau cili kering - ikut suka berapa biji

Cara

Paru direbus sampai empuk atau kecut separuh daripada saiz asal
toskan dan biar sejuk
hiris nipis-nipis ikut suka
Gaulkan hirisan-hirisan paru tersebut dengan bahan2 bertanda *
Bawang besar dan cili besar / cili kering dihiris nipis atas kasar ikut kesukaan anda.
Gaulkan hirisan bawang besar , cili kering dan hirisan2 paru tersebut.
biarkan seketika supaya mesra bahan2 tersebut sebelum digoreng.
Goreng hingga masak ( terserah jika anda suka garing atau sebaliknya)

Tambahan:

Untuk bahan2 bertanda *, saya biasanya meletakkan sedikit pada tapak tangan saya kemudian gaul mesra, kalau rasa tak meratai semua hirisan paru tersebut, tambah lagi sedikit. Kiranya ini main agak2lah. Tapi, semasa menggaul bahan2 tersebut, saya buat satu persatu, seperti saya gaul dulu paru dngn garam, kemudian dengan serbuk ketumbar dan seterusnya. Ini terserahlah pada stail anda camner, yang penting semua bahan ni sekata pada hirisan2 paru tersebut.kalau anda suka salah satu bahan itu lebih rasanya, terserahlah pada anda.

Kalau anda suka hirisan bawang n cili itu dimasukkan kemudian semasa menggoreng (bila nampak paru hampir masak) pun tak mengapa. Ikut citarasa anda.

Sebelum paru ni digoreng, saya suka meletakkan ia di dalam peti ais seketika utk mengekalkan kesegaran dan mengelakkan berbau jika lambat digoreng.

No comments: