Tuesday, December 19, 2006

Sayur brokoli



Salam,

Resepi saya ni simple aje

Sukatannya agak2 aje

- satu mangkuk brokoli - 1/2 mangkuk daging

- 3-4 biji bawang kecil - 2-3 biji bawang putih

- 1 biji lada merah - sedikit sos tiram

- garam secukup rasa - minyak untuk menumis

Cara memasak:

- tumis hirisan bwg kecil dan bawang putih sampai kekuningan

- masukkan daging dan sos tiram. kacau rata. biarkan hingga ia empuk.

- setelah daging empuk, masukkan brokoli. kacau rata

-masukkan garam dan kacau seketika. Rasakan masinnya sesedap tekak anda

-tutup api bila brokoli nampak elok masaknya.

Nota:

- potong brokoli ikut kesukaan anda

- blh gantikan daging dgn udang atau ayam. Kami sekeluarga lebih suka daging.

- saya hiris nipis daging supaya cepat empuk

-saya mengunakan minyak yg kuantitinya bersesuaian untuk menumis daging kerana saya tidak menambah air untuk mengempukkan daging mentah tersebut. Kacau sesekali semasa menumis daging tersebut untuk mengelakkannya hangit.

- terserah jika anda suka memasukkan sedikit air untuk segera mengempukkan daging tersebut atau merebusnya terlebih dahulu. tetapi, daging yg digoreng tanpa dimasukkan air, lebih terasa sedapnya pada sayalah.

- saya tak goreng sayur terlalu lama utk mengelakkan layu brokoli tersebut.

-Saya juga tidak menambah air semasa brokoli ini dikacau rata.

- pendek kata, terserah anda cara memasaknya

Lain tekak lain citarasanya

No comments: